Activitats d'aula

 Activitats d'aula

CURS 2023-24

Xerrada "Sí, encara evolucionem"

Activitat complementària a l'aula de Filosofia de 1BAT


Els alumnes de 1BAT C, E, F, H, a la classe de Filosofia, han participat els dies 28 i 29 de setembre de 2023 a la xerrada "Sí, encara evolucionem" en el marc de les "Nits de la Ciència", a càrrec de Marina Lozano, investigadora i divulgadora de l'Institut de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES) de la URV de Tarragona. 

 

 

 

 

 

L'activitat ha estat molt profitosa per a tothom i a Filosofia ens permet aprofundir les activitats de les Situacions d'Aprenentatge sobre epistemologia, teories científiques i filosofia de la ciència d'una banda, i sobre antropologia biològica i cultural i filosofia de la tècnica, de l'altra.

 

 

 

CURS 2022-23

"Reflexions filosòfiques en vídeo"

Activitat interdepartamental  Filosofia - Cultura audiovisual

 


L'activitat interdepartamental Filosofia-Cultura audiovisual (Dibuix) de 2n de batxillerat "Fer visible l'invisible...", amb l'objectiu d'"il·lustrar visualment un text filosòfic de creació pròpia", ha estat liderada per la professora de Dibuix Eloïsa Valero Antón, a qui, de des d'aquí, agraïm la iniciativa i la dinàmica que ha impulsat l'activitat. Des de Filosofia, hi hem col·laborat proporcionant textos filosòfics dels pensadors de Filosofia que es llegeixen a 2n de batxillerat i supervisant els textos que els propis alumnes escrivien per acompanyar la seva creació audiovisual. Vegeu els detalls de l'activitat a l'enllaç del Dept. de Dibuix:

http://fervisible.blogspot.com/2023/05/reflexions-filosofiques-en-video.html

I també els vídeos filosòfics que ha triat la Marta Fernández com els millors del seu grup d'alumnes de Cultura Audiovisual:

    El nostre video "El que callem" parla de com canvia la gent a les xarxes socials i el contrast que la imatge que aquestes ens ofereixen amb la persona real, seguint l'exemple d'un noi que té moltes inseguretats per a opinar en persona i molta seguretat a Twitter. És popular l'idea que la gent menteix a les xarxes socials, però nosaltres parlem de la xarxa que mostra la seva versió més real, i intentem ensenyar el que pensen aquestes persones quan s'exposen a tanta gent mitjançant uns twits que representen els seus pensaments. Pol Cuadrat i Marta Olaya


    La muerte es una de las realidades más inevitables de la vida, pero también es una de las más temidas y difíciles de aceptar. Para muchos, la muerte representa el final definitivo, el momento en que todo llega a su fin. Sin embargo, para otros, la muerte es simplemente una transición hacia otra forma de existencia. Aunque la muerte es a menudo vista como algo oscuro y triste, también puede ser un momento para reflexionar sobre nuestra vida y valorarla más. La muerte nos recuerda que nuestra existencia en este mundo es temporal y que cada día es una oportunidad para vivir plenamente los momentos con nuestros seres queridos. A pesar de que la muerte es a menudo vista como algo negativo, también puede ser sentida o interpretada como una forma de liberación. La muerte nos libera de las limitaciones físicas y emocionales de nuestra vida terrenal, y nos permite seguir adelante hacia una existencia más allá de esta vida. No debemos temer la muerte, sino que debemos abrazarla como una oportunidad para reflexionar sobre nuestra vida y encontrar significado en ella. ¿Imaginemos? La muerte no es dolor, no es tristeza, no es amargura, no es pérdida... La muerte no es terminar es empezar. - Àlex Lorenzo Durán

 
Gràcies a tot l'alumnat de Cultura audiovisual que ha sabut plasmar les idees filosòfiques en les seves creacions, al departament de Dibuix i als companys i companyes del Departament de Filosofia! Provarem de prosseguir aquesta activitat el curs que ve!





CURS 2021-22

"Reflexió en valors", a 4ESO-F, amb Joan Canet

 

El passat dijous 26 de maig va ser l'últim dia de l'activitat "Reflexió en valors" amb l'alumnat de"Cultura i valors ètics" de 4ESO-F que, al llarg de 10 sessions conduïdes pel doctorand de la facultat de Ciències de l'educació de la UB el Sr.José Luna, han resolt situacions ètiques basades en visionar petites historietes animades de còmic audiovisual i en la posterior discussió i creació d'una activitat coordinada de treball amb connexió telemàtica simultània dins dues aules separades del centre. L'aprofitament de l'activitat ha estat màxim en creació de materials i treball en xarxa.

El mite de la caverna, de Plató en dibuixos murals a l'aula, amb 2BAT-G artístic i amb Montserrat Simón

 
L'activitat d'Història de la Filosofia va consistir en: 1) Una breu introducció al mite de la caverna. 2) Divisió de la classe en 4 grups. El primer dibuixava l'escena de dins de la caverna, el segon la sortida, el tercer l'exterior i el quart realitzava la producció audiovisual. 3) Cada grup realitzava el seu dibuix durant la classe en la que s'explicava més a fons la seva part del mite. Per exemple: el grup 1 realitzava el dibuix de l'interior de la caverna quan explicàvem aquesta part. 4) En finalitzar cada dibuix (s'havia de fer al mateix temps que es finalitzava l'explicació) la resta de companys i companyes es giraven a valorar si el dibuix realitzat representava prou bé allò que Plató volia dir en cada part.
 
També, murals sobre les filosofies de R.Descartes i D.Hume, a l'aula de 2BAT-G artístic, amb Montserrat Simón
 
 

Vídeo filosòfic, interdepartamental: Filosofia i Cultura Audiovisual, 2BAT-G artístic, amb Montserrat Simón i Eloïsa Valero, de Dibuix
 
 
L'activitat feta en conjunt amb l'Eloïsa Valero (adjunto les directrius) es va anomenar "Vídeo filosòfic". Pel que fa a la part relativa a Història de la Filosofia vam triar com a eix central l'ètica de Kant: 1) L'alumnat va haver de realitzar de forma individual una reflexió sobre l'ètica kantiana tot destacant aquells punts que tindrien més rellevància a l'hora de la realització del vídeo. 2) Tots junts a classe vam aprofundir sobre com apropar els conceptes de l'ètica de Kant a un vídeo artísitic. Les diferents propostes que van sorgir eren de caire ben divers. D'una banda hi va haver membres de l'alumnat que van voler aprofundir en allò que és una ètica deontològica, però d'altres van triar focalitzar-se en elements més concrets com ara el concepte de llibertat. 

 



  Departament de Filosofia i Ètica de l'INS "Antoni de Martí i Franquès", de Tarragona - Qui som? Us donem la benvinguda al d...