Criteris de qualificació 2025-26

Criteris de qualificació

Criteris de qualificació 2025-26

DEPARTAMENT DE FILOSOFIA

 

1. Criteris generals de qualificació

2. Criteris específics de qualificació

3. Normativa

4. Recursos

 

1. Criteris generals de qualificació

ESO I BATXILLERAT

1. Els criteris de qualificació tenen com a objectiu avaluar l'assoliment de les competències específiques per mitjà dels sabers establerts per a les matèries pròpies del Departament de filosofia en els decrets referits en el punt 3. Normativa

2. La qualificació de les avaluacions trimestrals tindrà en compte totes les activitats dutes a terme per part de l'alumne adreçades a mostrar l'assoliment de les competències específiques de les matèries per mitjà dels sabers que els són propis.

Aquestes activitats poden incloure, entre d’altres, exercicis del llibre de text, situacions d’aprenentatge, breus resums d’alguna lliçó del temari, breus comentaris de text per escrit, preguntes de debat sobre alguna pel·lícula o documental i proves escrites individualitzades (almenys una per trimestre). També es considerarà la revisió ocasional del quadern d’apunts de l’alumne, les seves intervencions orals a classe i la seva interacció (positiva o negativa) a l'aula. La selecció, disseny i estructura d’aquestes activitats dependrà de la matèria i també de la idiosincràsia del grup.

3. La qualificació final del curs es conforma a partir de la mitjana aritmètica de la qualificació de les tres avaluacions trimestrals, sempre que la nota per trimestre hagi estat de 4, o més de 4, i que s'hagin aprovat almenys dos trimestres. En cas contrari, de tenir suspesos dos trimestres de tres, caldrà que l'estudiant recuperi la part no superada per mitjà d’activitats proposades que cada professor establirà oportunament. En cap cas no s’establiran proves escrites individualitzades de recuperació intertrimestrals.

En la qualificació final, a més de la informació proporcionada per les avaluacions individuals de l'estudiant, es tindrà també en compte la seva progressió en el currículum cursat i la seva capacitat per afrontar la següent etapa educativa. Tindrà un caràcter individualitzat, integrador i globalitzador. En aquest sentit, la qualificació pot sºer afectada per activitats de millora de nota, que el professor podrà o no proposar en virtut del seguiment del curs que hagi fet cada alumne.

4. L'estudiant serà informat de les qualificacions parcials obtingudes al llarg del trimestre, així com de l'avaluació conjunta global, i tindrà el dret de revisar les activitats d’avaluació que hagi dut a terme i a conèixer públicament els criteris amb què ha estat qualificat.

5. En el cas dels alumnes amb un PI, els criteris generals de qualificació es modificaran, si és el cas, d’acord amb els criteris de qualificació establerts en el PI.

BATXILLERAT

6. Avaluació extraordinària al batxillerat. En les dates que determini la Direcció del centre, el Departament de Filosofia proposarà una prova escrita individualitzada, de redacció unitària, per a tots els alumnes que no hagin superat la matèria de batxillerat en l’avaluació final. Aquesta prova avaluarà l’assoliment de les competències específiques de les matèries i dels sabers estipulats.

7. Matèries pendents al batxillerat. En cas que l'estudiant cursi 2n de batxillerat i tingui matèries pendents de 1r de primer de Batxillerat, el Departament de Filosofia proposarà una prova escrita individualitzada, de redacció unitària, per a tots els alumnes que tinguin la matèria pendent. Aquesta prova avaluarà l’assoliment de les competències específiques de les matèries i dels sabers estipulats.

 

 

2. Criteris específics de qualificació

4t ESO

Educació en Valors Cívics i Ètics

Criteris mínims de qualificació.

S'estructuraran en base a l’assoliment de les competències específiques de la matèria per mitjà dels sabers que li són propis. A aquest objectiu s’adreçaran totes les activitats plantejades a l’aula.

 

Competències de la matèria:

Competència específica 1
Indagar i analitzar aspectes vinculats a la construcció de la pròpia identitat i a les qüestions ètiques relatives al projecte vital, en un context social, analitzant de forma reflexiva i crítica la informació obtinguda, per promoure l’autoconeixement i la resolució de dilemes morals de forma autònoma i raonada.

Competència específica 2
Integrar de forma crítica normes i valors cívics i ètics i actuar i interactuar, a partir del reconeixement de la seva importància en la regulació de la vida individual i comunitària, per aplicar-los de forma efectiva i justificada en diferents contextos i per promoure una convivència pacífica, respectuosa, democràtica i compromesa amb el bé comú i una societat inclusiva.

Competència específica 3
Integrar i avaluar les relacions sistèmiques entre l’individu, la societat i la natura i l’ecodependència de les activitats humanes, mitjançant la identificació i l’anàlisi de problemes ecosocials de rellevància, per desenvolupar hàbits i actituds èticament compromeses amb l’assoliment d’un estil de vida sostenible.

Competència específica 4

Desenvolupar i mostrar una adequada estima de si mateix i de l’entorn, reconeixent i valorant les emocions i els sentiments propis i aliens, per a l’assoliment d’una actitud empàtica, respectuosa i acurada envers un mateix, els altres i la natura.

 

Es treballaran i s’avaluarà l’assoliment de les competències específiques d'acord amb la següent proporcionalitat:

 

Per mitjà dels sabers assolits

C1: 20%

 

C3: 10% 

 

C4: 20%

Per mitjà de les tasques i dinàmica a l'aula

C1: 10%

 

C2: 20% 

 

C3: 20%

 

En cas de no haver assolit les competències, per poder superar la matèria caldrà lliurar el dossier de la feina realitzada durant tot el curs, revisant-lo prèviament si s’escau, a fi que sigui complet, precís, correcte, ben organitzat i ben presentat. En aquest cas, la qualificació final obtinguda no podrà superar la qualificació d'assoliment satisfactori.

En aquesta matèria no s'estableixen criteris específics per a la millora de nota.

 

Filosofia

Criteris mínims de qualificació.

S'estructuraran en base a l’assoliment de les competències específiques de la matèria per mitjà dels sabers que li són propis. A aquest objectiu s’adreçaran totes les activitats plantejades a l’aula a partir, en general, de les situacions d’aprenentatge proposades en el llibre de text establert.

 

Competències de la matèria:

Competència específica 1    

Identificar i valorar l’especificitat del saber filosòfic i dels sabers que aporten certesa enfront d’altres tipus de saber, per tal d’avaluar críticament els discursos i arguments.

Competència específica 2

Avaluar i generar arguments per valorar i produir discursos orals i escrits de forma rigorosa, evitar dogmatismes, biaixos i fal·làcies, per tal de desenvolupar i sostenir opinions.

Competència específica 3

Reconèixer i aplicar les normes de l’argumentació i del diàleg filosòfic, en diferents suports i activitats, per expressar-se amb rigor argumentatiu i desenvolupar el diàleg respectuós i constructiu amb els altres i poder arribar a idees comunes

Competència específica 4

Avaluar de manera global, sistèmica i transdisciplinària els problemes ètics i polítics fonamentals i d’actualitat analitzant-los filosòficament per a poder tractar-les de manera creativa i prendre una posició.

 

En totes les situacions d'aprenentatge es treballaran i avaluaran totes les competències específiques d'acord amb la següent proporcionalitat:

 

Per mitjà dels sabers assolits

C1: 30%

 

C2: 20% 

 

C4: 20%

Per mitjà de les tasques i dinàmica a l'aula

C3: 30%

 

En cas de no superar la matèria durant el curs, es proposaran activitats de recuperació abans de l'avaluació final. En aquest cas, la qualificació final obtinguda no podrà superar la qualificació d'assoliment satisfactori.

En aquesta matèria no s'estableixen criteris específics per a la millora de nota.

 

 

BATXILLERAT

Filosofia (1r bat)

Aquesta matèria pràcticament comparteix competències i sabers amb la matèria Història de la filosofia de 2n de batxillerat, si bé totes dues matèries es diferencien no només pels sabers que se’ls atribueixen, sinó també pel seu objectiu. 

L'enfocament de la matèria de 1r de batxillerat és més conceptual, amb l'objectiu de desenvolupar el pensament crític i entendre les qüestions filosòfiques bàsiques. Per contra, l'enfocament de la matèria de 2n de batxillerat és més històric i cronològic, amb l'objectiu de comprendre l'evolució del pensament filosòfic i la seva relació amb el context històric, alhora que proposa l'examen dels principals arguments dels pensadors clàssics.

Aquests dos cursos es complementen, ja que el primer proporciona les bases conceptuals necessàries per entendre el segon, que ofereix una visió més amplia i contextualitzada de la filosofia.

 

Criteris mínims de qualificació.

S'estructuraran en base a l’assoliment de les competències específiques de la matèria per mitjà dels sabers que li són propis. A aquest objectiu s’adreçaran totes les activitats plantejades a l’aula.

 

Competència específica 1

Avaluar i generar arguments a partir de l’anàlisi formal i informal, per produir i valorar discursos orals i escrits de forma rigorosa, evitar dogmatismes, biaixos i fal·làcies i distingir els sabers que aporten certesa a l’hora de sostenir opinions i hipòtesis.

Competència específica 2

Interpretar, generar i comunicar qüestions filosòfiques a partir de la selecció i l’anàlisi rigorosa de fonts per produir i transmetre judicis i tesis personals i desenvolupar una actitud indagadora, autònoma, rigorosa i creativa en l’àmbit de la reflexió filosòfica.

Competència específica 3

Reconèixer i aplicar les normes de l’argumentació i del diàleg filosòfic, en diferents suports i activitats, per expressar-se amb rigor argumentatiu i desenvolupar el diàleg respectuós i constructiu amb els altres.

Competència específica 4

Reconèixer com els problemes filosòfics s’han plantejat en les diferents èpoques i les autores i els autors, i comparar-ho, a partir de l’anàlisi i la interpretació de textos i altres formes d’expressió filosòfica i cultural, per reconèixer la radicalitat i la transcendència d’aquestes qüestions i abordar-les amb el bagatge de les aportacions de la tradició filosòfica.

Competència específica 5

Avaluar de manera global, sistèmica i transdisciplinària problemes ètics i polítics fonamentals i d’actualitat analitzant-los filosòficament per poder tractar-los de manera creativa i prendre una posició.

Competència específica 6 

Desenvolupar la sensibilitat i la comprensió crítica de l’art i altres manifestacions amb valor estètic a partir de les principals idees filosòfiques sobre la bellesa i la creació artística per contribuir a l’educació estètica.

 

En totes les activitats s’avaluaran les competències  específiques d'acord amb la següent proporcionalitat, tant a 1r com a 2n de batxillerat. La principal diferència aquí entre la matèria de Filosofia de 1r de batxillerat i la d’Història de la filosofia de 2n de batxillerat rau ens els sabers vinculats amb les competències C1, C2, C4 i C5. 

 

Per mitjà dels sabers assolits

C1: 20%

 

C2: 10% 

 

C4: 30%  -  20%

 

C5: 20%

 

C6: 10%

Per mitjà de les tasques i dinàmica a l'aula

C3: 10%  -  20%

 

Recuperació. Abans de l’avaluació final, es podran dur a terme activitats de recuperació per tal d’avaluar les competències i sabers que l’alumne no hagi assolit.

Millora de nota. Abans de l’avaluació final, es podran dur a terme activitats de millora de nota. Per optar a la millora de nota cal tenir prèviament el vistiplau del professor.

 

 

Història de la filosofia (2n bat)

Aquesta matèria pràcticament comparteix competències i sabers amb la matèria Filosofia de 1r de batxillerat, si bé totes dues matèries es diferencien no només pels sabers que se’ls atribueixen, sinó també pel seu objectiu. 

L'enfocament de la matèria de 2n de batxillerat és més històric i cronològic, amb l'objectiu de comprendre l'evolució del pensament filosòfic i la seva relació amb el context històric, alhora que proposa l'examen dels principals arguments dels clàssics. Per contra, l'enfocament de la matèria de 1r de batxillerat és més conceptual, amb l'objectiu de desenvolupar el pensament crític i entendre les qüestions filosòfiques bàsiques

Aquests dos cursos es complementen, ja que el primer proporciona les bases conceptuals necessàries per entendre el segon, que ofereix una visió més amplia i contextualitzada de la filosofia.

 

Criteris mínims de qualificació.

S'estructuraran en base a l’assoliment de les competències específiques de la matèria per mitjà dels sabers que li són propis. A aquest objectiu s’adreçaran totes les activitats plantejades a l’aula.

 

Competència específica 1 

Avaluar els arguments atenent el seu context històric, social i cultural, identificant les influències que els sustenten i la seva repercussió en la història de la filosofia per descobrir la naturalesa dels seus possibles dogmatismes i fal·làcies.

Competència específica 2 

Interpretar i comunicar qüestions filosòfiques a partir de la selecció i l’anàlisi rigorosa de fonts de la història de la filosofia per entendre el nostre present atenent el passat i per produir i transmetre judicis i tesis personals i desenvolupar una actitud indagadora, autònoma, rigorosa i creativa en l’àmbit de la reflexió filosòfica.

Competència específica 3 

Aplicar la dissertació filosòfica per contraposar i posar en diàleg les idees dels diferents pensadors i pensadores de la història de la filosofia, i així connectar el present amb el passat per transformar-lo d’acord amb els grans consensos sorgits dels drets humans i els objectius de desenvolupament sostenible (ODS).

Competència específica 4

Reconèixer com els problemes filosòfics s’han plantejat en les diferents èpoques i autores i autors i comparar-ho, a partir de l’anàlisi i la interpretació de textos dels principals autors i autores de la història de la filosofia, per reconèixer la radicalitat i la transcendència d’aquestes qüestions i abordar-les amb el bagatge de les aportacions de la tradició filosòfica.

Competència específica 5 

Avaluar de manera global, sistèmica i transdisciplinària problemes ètics i polítics fonamentals i d’actualitat analitzant-los filosòficament per poder tractar-los de manera creativa i prendre una posició.

Competència específica 6 

Desenvolupar la sensibilitat i la comprensió crítica de l’art i altres manifestacions amb valor estètic a partir de les principals idees filosòfiques sobre la bellesa i la creació artística per contribuir a l’educació estètica. 

 

En totes les activitats s’avaluaran les competències  específiques d'acord amb la següent proporcionalitat, tant a 2n com a 1n de batxillerat. La principal diferència aquí entre la matèria d’Història de la filosofia de 2n de batxillerat i la matèria de Filosofia de 1r de batxillerat la rau ens els sabers vinculats amb les competències C1, C2, C4 i C5. 

 

Per mitjà dels sabers assolits

C1: 20%

 

C2: 10% 

 

C4: 30%  -  20%

 

C5: 20%

 

C6: 10%

Per mitjà de les tasques i dinàmica a l'aula

C3: 10%  -  20%

 

Recuperació. Abans de l’avaluació final, es podran dur a terme activitats de recuperació per tal d’avaluar les competències i sabers que l’alumne no hagi assolit.

Millora de nota. Abans de l’avaluació final, es podran dur a terme activitats de millora de nota. Per optar a la millora de nota cal tenir prèviament el vistiplau del professor.

 

 

Psicologia (1r bat)

Criteris mínims de qualificació

S'estructuraran en base a l’assoliment de les competències específiques de la matèria per mitjà dels sabers que li són propis. A aquest objectiu s’adreçaran totes les activitats plantejades a l’aula.

 

Competència 1

Discriminar les aportacions de la psicologia científica a l’anàlisi dels problemes humans d’altres formes/àrees, científiques i no científiques, i comparar els principals mètodes que s’empren en la investigació psicològica per identificar les característiques, teòriques i metodològiques, de la psicologia com a ciència, i la seva complementarietat amb altres disciplines, comprenent-ne les aportacions i les limitacions.

Competència 2

Identificar i analitzar els processos relacionats amb l’adquisició, l’elaboració i la comunicació de coneixements, en què estan implicats el desenvolupament d’emocions i afectes que influeixen en la conducta humana, relacionant els processos cognitius i les conductes a què donen lloc, així com les tècniques d’intervenció que permeten modificar-les per comprendre i desenvolupar actituds comprensives i tolerants envers la conducta i el pensament dels altres.

Competència 3

Aplicar amb autonomia i de manera integrada els aprenentatges duts a terme, referits tant a coneixements com a estratègies, per a la millora de les funcions cognitives; en especial els relacionats amb l’autonomia en l’aprenentatge, per a una millora de les seves estratègies i dels seus hàbits de treball necessaris tant en situacions d’aprenentatge formal o informal com en contextos quotidians.

Competència 4

Comparar els principals mètodes que s’empren en la investigació psicològica i aplicar algun d’aquests mètodes a l’anàlisi de situacions properes pròximes senzilles per comprendre la metodologia de treball de la psicologia, la naturalesa de les seves aportacions i les limitacions que li són pròpies.

 

En totes les activitats s’avaluaran les competències  específiques d'acord amb la següent proporcionalitat:

 

Per mitjà dels sabers assolits

C1: 20%

 

C2: 20%  -  30%

C3: 20%

 

C4: 20%

Per mitjà de les tasques i dinàmica a l'aula

C2: 10%  -  5%

 

C3: 10%  -  5%

 

 

Ciutadania, Política i Dret (1r bat)

Criteris mínims de qualificació

S'estructuraran en base a l’assoliment de les competències específiques de la matèria per mitjà dels sabers que li són propis. A aquest objectiu s’adreçaran totes les activitats plantejades a l’aula.

 

Competència 1

Exercir els drets humans i les llibertats fonamentals, coneixent els seus mecanismes interns i internacionals de protecció, garantia i promoció i identificant i usant la terminologia tècnica adequada, per defensar els valors essencials cívics i socials d’una societat democràtica.

Competència 2

Comparar i valorar críticament les diferents formes d’Estat i de govern, el pluralisme polític i els paràmetres essencials de les polítiques públiques, per conèixer els mecanismes de participació política.

Competència 3

Conèixer com les persones estem subjectes a l’aplicació del dret a partir d’algunes de les situacions quotidianes en què intervé el dret, per identificar les fonts del dret i els mecanismes per resoldre els problemes jurídics.

Competència 4

Buscar, seleccionar i contrastar informació per interpretar problemes rellevants vinculats amb la ciutadania, la política i el dret i aplicar els aprenentatges de manera integrada i les diverses formes de raonament pròpies de les ciències humanes i socials per plantejar alternatives a les problemàtiques.

 

En totes les activitats s’avaluaran les competències  específiques d'acord amb la següent proporcionalitat:

Per mitjà dels sabers assolits

C1: 20%

 

C2: 40%  -  30%

 

C3: 20%

Per mitjà de les tasques i dinàmica a l'aula

C4: 20%  -  10%

 

 

Pau, Justícia i Corresponsabilitat (2n bat) (enguany no es cursa)

La matèria se centra en la perspectiva de la governança, les aliances i la preservació d’institucions que garanteixin el desenvolupament social, l’equilibri econòmic i la preservació i reparació ambiental, per fer possible l’assoliment dels ODS 16 i 17:

ODS 16. Pau, justícia i institucions sòlides.

ODS 17. Aliances per assolir els objectius.

 

Criteris mínims de qualificació

S'estructuraran en base a l’assoliment de les competències específiques de la matèria per mitjà dels sabers que li són propis. A aquest objectiu s’adreçaran totes les activitats plantejades a l’aula.

 

Comparteix amb les matèries Entorn sostenible  i Població i prosperitat, no adscrites en aquest centre al Departament de filosofia, les següents competències específiques:

Competència 1

Identificar, seleccionar, organitzar i avaluar críticament informació vinculada als ODS, contrastant-ne la fiabilitat, per resoldre un repte concret de manera específica, assolible i realista.

Competència 2

Aplicar els aprenentatges de manera integrada amb esperit crític per interpretar les problemàtiques globals relacionades amb els ODS i proposar solucions cercant i utilitzant les estratègies adequades.

Competència 3

Argumentar i justificar opinions pròpies fonamentades en evidències i enriquir-les amb les opinions dels altres, fruit d’una escolta activa i una actitud empàtica per prendre decisions consensuades.

 

En totes les activitats s’avaluaran les competències  específiques d'acord amb la següent proporcionalitat:

 

Per mitjà dels sabers assolits

C1: 40%  -  50%

 

C2: 40%

Per mitjà de les tasques i dinàmica a l'aula

C3: 20%  -  10%

 

 

 

3. Normativa

- Instruccions d'organització i funcionament del CURS 2024-25 del Departament d'Educació.
- DECRET 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica.
- DECRET 171/2022, de 20 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de batxillerat.
- DECRET 187/2015, de 25 d’agost, d’ordenació dels ensenyaments d’Educació Secundària Obligatòria. DOGC. Núm. 6945–28.8.2015
- Ordre EDU/554/2008, de 19 de desembre, modificada per l’Ordre ENS 56/2012 de 8 de març, per la qual es determinen el procediment i els documents i requisits formals del procés d'avaluació i diversos aspectes organitzatius del Batxillerat.
- DECRET 142/2008, de 15 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments del batxillerat.

 

4. Recursos

Per a "recursos" i "activitats" de les matèries de Filosofia, adreceu-vos al Moodle del Centre, en què la totalitat del professorat del Departament de Filosofia ja té a punt els mateixos cursos que imparteix.


Per a qualsevol dubte podeu escriure a: filosofia.iamf1@gmail.com.

 

Molts ànims i salut i un bon curs a tothom! 

 




  Departament de Filosofia i Ètica de l'INS "Antoni de Martí i Franquès", de Tarragona - Qui som? Us donem la benvinguda al d...